Wereldoriëntatie geïntegreerd in groep 3/4
De kinderen in groep 3 en 4 zijn jonge onderzoekers! Ze zijn nieuwsgierig naar de wereld en dat wil je als leerkracht vasthouden en stimuleren. Daarnaast wil je ze voorbereiden op wereldoriëntatie in de bovenbouw, waar ze steeds meer zelfstandig gaan onderzoeken. We hebben daarom voor deze leerjaren een pakket ontwikkeld waarmee de kinderen lekker aan de slag gaan, je de nieuwsgierigheid kunt prikkelen en ze spelenderwijs oefenen met de onderzoeksvaardigheden. Deze thema’s bereiden voor op de geïntegreerde thema’s van groep 5 t/m 8.
Bekijk het thema-overzicht met alle geïntegreerde thema’s voor groep 3 t/m 8.

STRUCTUUR EN OPBOUW
Het pakket voor groep 3/4 volgt de opbouw van groep 5/6 en 7/8: er is een pakket A en een pakket B, met vijf thema’s die je in de vijf periodes tussen de vakanties doet. De thema’s zijn minder omvangrijk dan in de bovenbouw en doe je in 5 tot 7 lesuren per thema. Indien gewenst kun je dit eenvoudig uitbreiden met extra onderzoek of meer creatieve verwerkingsvormen.
Je kunt de thema’s zowel in groep 3 als in groep 4 geven; dan doe je het ene jaar in beide groepen pakket A en het volgende jaar pakket B. Ook kun je er voor kiezen om in groep 4 altijd pakket B te doen en in groep 3 pakket A – we hebben de thema’s van pakket A zo ontwikkeld dat deze het beste aansluiten bij het niveau van groep 3.
Differentiatie
In groep 3 en 4 zijn vaak grote verschillen in leesniveau; zowel tussen de groepen maar ook binnen groep 3 heb je soms grote verschillen. We hebben daarom diverse mogelijkheden om te differentiëren tussen leerlingen. In de eerste helft van het jaar kun je meer klassikaal samen lezen, duo’s maken van kinderen die al goed en minder goed kunnen lezen of opdrachten laten ‘voorlezen’ via het digibord of in de digitale lesomgeving. Daarbij zijn de opdrachten van de eerste twee thema’s – die je doet vanaf het begin van het schooljaar tot de kerst – zo ontworpen dat ze op verschillende manieren verwerkt kunnen worden; bijvoorbeeld door in plaats van te schrijven, te tekenen.
