Eigen keuze versus geleide keuze

Onderzoekend leren Onderzoeksvragen

‘Ze willen bij het thema Aardse extremen allemaal een vulkaan maken.’ ‘Ze kiezen bij het thema Wereldsterren allemaal voor helden uit de 21e eeuw.’ Herken je dit?

De eigen nieuwsgierigheid en eigen vragen van leerlingen vormen het vertrekpunt bij onderzoekend leren. Blink Wereld Geïntegreerd biedt binnen elk thema vier lessen aan die leerlingen hierbij kunnen inspireren. Het idee: er is altijd wel één deelonderwerp dat ze aanspreekt. Aan die keuzevrijheid kleeft een risico: soms kiezen alle leerlingen voor hetzelfde deelonderwerp, met als gevolg: minder diversiteit in de onderzoeken en minder gezamenlijke kennisopbrengst. De kunst is dan om – bij voorkeur vooraf – extra eisen te stellen met zoveel mogelijk behoud van keuzevrijheid. Twee voorbeelden.

Je vermoedt dat leerlingen bij het thema Wereldsterren allemaal helden uit de 21e eeuw zullen gaan bestuderen. Logisch: het zijn de sterren van nu. Die spreken natuurlijk aan. Maak dan kaartjes met de verschillende relevante tijdvakken en laat de leerlingen een willekeurig kaartje trekken. Of laat de leerlingen vrij kiezen, maar geef als eis dat de wereldster niet uit het tijdperk van televisie en computer mag komen.

Je wilt niet alleen werkende vulkanen in de marktkraam bij Aardse extremen. Maak kaartjes met de vier deelonderwerpen ‘wolken en regen’, ‘wind’, ‘aardbevingen’ en ‘vulkanen’. Heb je 28 leerlingen in je groep, maak dan 7 kaartjes per deelonderwerp. Roep nu in willekeurige volgorde, bijvoorbeeld aan de hand van de namen op ijsstokjes, je leerlingen naar voren. Ze kiezen een deelonderwerp. Als de kaartjes van een deelonderwerp op zijn, kiezen de leerlingen een van de andere onderwerpen, tot alle kaartjes op zijn.

Het kan gebeuren dat leerlingen met deze aanpak niet of niet helemaal gelukkig zijn met hun wereldster of deelonderwerp. Begeleid deze leerlingen wat extra in het zoeken naar een onderwerp voor hun onderzoek. Zoek samen naar het vonkje van nieuwsgierigheid.

Hoe zorg jij voor spreiding in de onderzoeken bij een thema? 

Deze tip is geschreven door onze trainer Erno Mijland.

Blink Wereld maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen