Zoeken

In vier stappen een thema voorbereiden

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook voor het werken met de thema’s van Blink Wereld -geïntegreerd. Als jij een goed beeld hebt van de inhoud en de opbouw van een thema, kun je je leerlingen nog beter begeleiden bij het onderzoekend leren. Dat geeft rust en vertrouwen.
Als het kan: bereid het thema ruim voordat je ermee aan de slag gaat voor. En: doe het samen met collega’s.

Stap 1: Print de drie ‘handleidingen’

Download vanuit lesomgeving Blink Studio het ‘Thema-overzicht’, de ‘Lesvoorbereidingen verzameld’ en de ‘Logboeken antwoorden verzameld’. In deze drie documenten vind je alles wat je nodig hebt. Print ze uit, dan kun je belangrijke zaken arceren en aantekeningen maken.

Stap 2: Verken

Neem een groot vel papier. Maak een mindmap van de inhoud van het thema, beginnend met de begrippen uit de woordenschatlijstjes in ‘Logboeken antwoorden verzameld’. Blader door de handleidingen om aan te vullen. Bestudeer welke kerndoelen centraal staan, welke ‘haakjes’ er zijn om kennis (topografie, tijdlijn enz.) aan te koppelen. Hoe zien de lessen eruit? Wat gaan de leerlingen doen, wat zijn de eisen? Welke vaardigheidskaarten worden aanbevolen? Maak een boodschappenlijstje van de benodigde materialen en bronnen.

Stap 3: Maak het eigen

Iedere school, iedere klas is verschillend. Vraag je af wat past bij je leerlingen en de context van de school. Als je pas gestart bent met Blink Wereld – geïntegreerd kan het zijn dat de leerlingen bepaalde onderwerpen al eens gehad hebben toen de school nog met ander materiaal werkte. Ander voorbeeld: in een multiculturele stad zul je een onderwerp als migratie anders benaderen dan in een dorpsschool. Kijk ook hoe het thema aansluit bij jouw voorkennis en interesses. Wat past bij jou, wat zou je zelf willen weten en leren? Kun je al enkele onderzoeksvragen bedenken?

Stap 4: Maak keuzes

Als je de thema’s van Blink Wereld – geïntegreerd precies volgt, kun je het thema prima inplannen in de ongeveer zes tot acht weken die ervoor staan. De praktijk leert dat veel leerkrachten al snel meer willen. Of ze merken dat de leerlingen nog een aparte les nodig hebben over een van de onderzoeksvaardigheden. Dit betekent dat je keuzes zult moeten maken. Wat kun je eventueel weglaten, wat moet je zeker doen? Of: wat kun je slim integreren.

Tot slot: bewaar je voorbereidingen voor de volgende cyclus. Dan heb je een vliegende start bij de volgende keer dat het thema aan bod komt.

Deze tip is geschreven door onze trainer Erno Mijland.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen