Blink Wereld
Gratis proeflicentie?
Probeer drie maanden gratis en vrijblijvend Blink Wereld uit. Inclusief zichtzending!
Al een Blink-account? Log hier in.
Kids in Bizz
Groep 7/8 van basisschool De Vliekotter het thema ‘Altijd onderweg’ van Blink Wereld – geïntegreerd gekoppeld aan het project Kids in Bizz. Met Kids in Bizz leren de kinderen hun eigen bedrijfje op te zetten. Leerkrachten Heike en Nienke: “Door deze twee thema’s te combineren, voorkomen we dat de kinderen met twee verschillende projecten tegelijk bezig zijn.”
Tijdens de onderzoekslessen van ‘Altijd onderweg’ hebben ze zich eerst verdiept in het reizen van dieren en planten en vervolgens naar mensen gekeken. Wat zijn redenen om je in een ander land te vestigen; te emigreren?
In het eigen onderzoek hebben de kinderen zich verdiept in emigratie. Ze hebben in groepjes een land gekozen waar ze naar toe zouden willen verhuizen en gingen op onderzoek uit naar de voor- en nadelen daarvan, naar de cultuur en geschiedenis enz. van hun land. Daarnaast zijn de op zoek gegaan naar producten die uit hun land komen en die ze zouden kunnen verkopen. Aan het eind van het thema hebben ze een markt georganiseerd waar ze de spullen van hun land ook daadwerkelijk gingen verkopen.
In de aanloop naar de marktdag, schreven de kinderen op school een bedrijfsplan, hebben ze interviews gehouden om erachter te komen wat mensen interessant vinden om op hun markt te kopen en voerden ze een gesprek met de “bank” (de penningmeester van de OWG en Gé Koot) over hun bedrijfsplan, om een microkrediet te lenen. Ze zijn daarnaast op excursie geweest naar De Peperhof (een oud-Hollandse winkeltje) en naar Koot (een moderne winkel) geweest om te ontdekken hoe het werkt met in- en verkoop. Ook hebben ze een gastles van de Wereldwinkel gekregen om te leren wat “non-profit” is.
De Vliekotter heeft ook de taallessen aan het project gekoppeld. De kinderen leerden een pleidooi te houden over een goed doel om vervolgens een goed doel te kiezen waaraan ze de winst van de markt zouden doneren.
De markt was uiteindelijk een groot succes; met onder andere popcorn uit Amerika, taco’s uit Mexico en pizza uit Italië. De markt was een groot succes met € 450,- winst voor het goede doel.