Lestip: lengte van de lessen

Voor de vakgerichte lessen van Blink Wereld, groep 5-8, gaan we uit van 45-50 minuten per les. Wanneer je bijvoorbeeld veel kinderen antwoord wil laten geven op een vraag of een extra filmpje uit de lesvoorbereiding wil laten zien, dan kan het zijn dat je les wat langer duurt. Binnen het jaarprogramma is daarvoor genoeg ruimte: de methode bestaat uit twintig lessen per jaar, waarin alle kerndoelen worden gedekt. Elk thema kan worden afgesloten met een toets waarmee je op vierentwintig lessen per jaar uitkomt. Dit geeft je vervolgens de ruimte om het overkoepelend projectthema van vijf lessen te doen. Ook kun je er voor kiezen om meer tijd aan de lessen van de thema’s te besteden.

TIPS OM DE LES IN 45-50 MINUTEN TE GEVEN:

  • Wanneer je voorafgaand aan een nieuw thema het thema-overzicht goed bestudeert, heb je helder waar je met het thema naar toe werkt en wat belangrijk is voor de leerlingen om te ontdekken.
  • Door voor de les de lesvoorbereiding door te nemen, weet je precies wat de leerdoelen zijn. Tijdens de les kun je hierop sturen in discussies en het bespreken van de dia’s.
  • In de lesvoorbereiding staat aangegeven bij welke dia’s je maar kort hoeft stil te staan en hoe je het beste de les kan indelen wat betreft klassikale en zelfstandige werktijd.
  • Sta niet te lang stil bij de eerste drie à vier dia’s van de les. Die zijn bedoeld om kinderen te interesseren en te triggeren voor de centrale vraag van de les. Daar kunnen ze dan vervolgens zelf mee aan de slag. Bij de En dus… – aan het einde van de les – trek je samen met kinderen conclusies en kun je eventueel aanvullende zaken nog uitleggen.

TIPS VOOR DE INDELING VAN HET JAARPROGRAMMA:

  • Naast het vaste programma van twintig lessen heb je ruimte voor een van de projectthema’s. In  projectthema’s (van meestal vijf lessen in totaal) is de lesstof uit de drie vakgebieden op een logische wijze geïntegreerd. De projectthema’s zijn ontwikkeld voor de gehele bovenbouw, waardoor het ook in de projectweken gedaan kan worden.
  • Plan de e-opdracht (de extra opdracht aan het einde van iedere les) in voor de weektaak. Dit is een uitstekende opdracht voor leerlingen om zelfstandig mee aan de slag te gaan, ook omdat hierin vaak gebruik gemaakt wordt van het bronnenboek.
  • Door het beknopte programma kun je bijvoorbeeld voor de les 5, waarbij vaak een product wordt gemaakt, twee lessen de tijd nemen. Ook kun je er voor kiezen om voor een van de andere lessen – met daarin bijvoorbeeld een onderwerp wat jij heel belangrijk vindt of waarvan je weet dat de kinderen het heel interessant zullen vinden – meer tijd te nemen.

Blink Wereld maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen