Zoeken

Projectthema’s

Vakoverstijgende projectthema's

Naast de reguliere thema’s zijn er voor groep 5 t/m 8 ook vijf projectthema’s beschikbaar, met extra lesstof voor de vakken aardrijkskunde, geschiedenis en natuur en techniek.

Een projectthema kun je doen wanneer het jou uitkomt. De thema’s zijn geschikt voor de hele bovenbouw, waardoor ze bijvoorbeeld in projectweken gedaan kunnen worden. In deze projectthema’s gaan kinderen bovendien geregeld aan de slag met een opdracht vanuit een echte organisatie of een bekend persoon!

Hieronder zie je een aantal voorbeelden.

De kinderverkiezingen

Op welke partij zouden kinderen stemmen voor bijvoorbeeld de Tweede Kamerverkiezingen? Om daar achter te komen, hebben we het extra projectthema Kinderverkiezingen ontwikkeld. In dit thema van drie lessen vormen kinderen hun mening over onderwerpen die zij belangrijk vinden, zoals klimaat, armoede en kinderrechten. Ze debatteren over stellingen, voeren campagne, doen de Kinderkieswijzer en stemmen in de laatste les op de politieke partij die het beste bij hen past. Er is een versie voor groep 5-6 en voor groep 7-8.

Kinderverkiezingen

Smart Life

Samen met Q42 en CodeUur hebben we ook een extra projectthema rondom programmeren ontwikkeld. Kinderen leren de basisprincipes van programmeren en gaan zelf aan de slag met een programmeertool. In vijf lessen gaan ze zelf iets bedenken én programmeren om nog smarter te leven. Denk bijvoorbeeld aan de lampen die thuis automatisch aangaan zodra  het buiten donker wordt, of dat je een berichtje krijgt op het moment dat er je huis binnenkomt.

De verhalenkoffer '40-'45

In dit projectthema onderzoeken de kinderen de belevenissen van onbekende slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. Ze schrijven vervolgens een ‘waargebeurd verhaal’ over deze persoon. De leerlingen ontdekken op deze manier dat ze vanuit verschillende personages naar dezelfde gebeurtenis kunnen kijken en dat dit voor iedereen anders kan zijn.

T.rex onderzoekslab

Samen met Naturalis hebben we dit extra projectthema over de T. rex ontwikkeld. De T. rex uit Montana is nauwkeurig onderzocht en geprepareerd, en te bekijken in Naturalis! In dit thema leren kinderen nadenken over de vragen die ze kunnen stellen naar aanleiding van de vondst van de T. rex en de verklaringen die er kunnen zijn. Bijvoorbeeld voor zijn uiterlijk of hoe hij is gefossiliseerd.

Het vervoer van de toekomst

In dit thema wordt de kinderen gevraagd om mee te denken met een grote wegenbouwer over de toekomst van het vervoer. Hoe vervoeren wij ons over 30 jaar? De klas vervolgens gaat zelf aan de slag met een vervoersplan. Dit projectthema is ook als Engelstalig CLIL-thema beschikbaar voor groep 7-8.

Ontdek de kracht van beter leren.
Blink maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies.

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen