Wereldoriëntatie in samenhang

Structuur Blink Wereld – Geïntegreerd

Er zijn tien thema’s voor groep 3/4, groep 5/6 en voor groep 7/8. Het ene jaar doe je pakket A met vijf thema’s en het volgende jaar doe je met pakket B vijf andere thema’s. Per periode is er een overkoepelend onderwerp. Zo passen de thema’s Bouwen maar (groep 3/4), Stadsmakers (groep 5/6) en Altijd onderweg  (groep 7/8) binnen het onderwerp ‘Een eigen plek’. Op deze manier kun je in de hele school met hetzelfde onderwerp bezig zijn, maar geven de verschillende groepen daar een eigen invulling aan – passend bij het niveau.

Thema-overzicht

Hieronder zie je de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 3/4, 5/6 en groep 7/8. Er is een overzicht voor de thema’s van pakket A en een voor de thema’s van pakket B. Met een licentie op Blink Wereld – geïntegreerd heb je toegang tot zowel de thema’s van pakket A als B en kun je dus ook je eigen volgorde van de thema’s bepalen. Download hier de thema-overzichten van Blink Wereld – geïntegreerd voor groep 3 t/m 8.

Pakket A

Groep 3/4 A Groep 5/6 A Groep 7/8 A
Periode 1 – Wow, de wereld!

Start schooljaar tot de herfstvakantie

Ruimtereizigers
Vanuit de ruimte ziet de wereld er spectaculair uit! Wat is er nog meer te zien in de ruimte? En wie waren de eerste ruimtereizigers?
Aardse extremen
Welke extremen zijn er allemaal op de aarde? En hoe ontstaan vulkanen, aardbevingen en tsunami’s?
Wereldsterren
Elke tijd heeft zijn eigen wereldsterren! Welke wereldsterren had je vroeger? En welke zijn er nu?
Periode 2 – Echt Nederland

Vanaf herfstvakantie tot kerst

Gezellige tradities
Als de dagen donkerder worden eten we erwtensoep en pepernoten en vieren we Sinterklaas en Kerst. Waarom eigenlijk?
Ik hou van Holland
Wat is typisch Nederlands? Welk beeld hebben we van typische Nederlanders? En klopt dit wel?
Stem op mijn partij!
Wie is de baas in ons land en hoe is dat geregeld? Wat vind jij belangrijk voor ons land?
Periode 3 –  Een eigen plek

Vanaf januari tot voorjaarsvakantie

Bouwen maar!
Mensen zijn bouwers. Maar iedereen woont verschillend! Waarom eigenlijk? En wat komt er allemaal kijken bij het bouwen van een huis?
Stadsmakers
Waarom wonen mensen in steden? Hoe zou jouw ideale stad er uitzien?
Altijd onderweg
Mensen en dieren zijn altijd onderweg. Waarom eigenlijk? Waarom verhuizen mensen naar andere delen van de wereld?
Periode 4 –  Grote experimenten

Vanaf voorjaarsvakantie tot meivakantie

Handige uitvinders
Mensen zijn slimme uitvinders! Maar hoe kom je erop? Wie bedacht de balpen of het theezakje? En hoe zit een fietsbel eigenlijk in elkaar?
Wonderlijke uitvindingen
Hoe weten wij wat we nu weten? Bekijk diverse uitvindingen, leer van wat dieren doen en doe zelf proefjes.
De experimentele keuken
Koks experimenteren vaak met hun gerechten en zijn soms echte uitvinders! Hoe kun je natuurkundige verschijnselen gebruiken in een eigen gerecht?
Periode 5 – Verre wereldreizen

Vanaf meivakantie tot zomervakantie

Hallo wereld!
Op de wereld vind je allerlei culturen. Hoe begroeten mensen in andere landen elkaar? Welke spelletjes spelen ze?
Het wereldrestaurant
Wat zit er in ons eten? Waar komt het vandaan? Hoe eten ze op andere plekken in de wereld en wat kun je daarmee in je eigen wereldrestaurant?
Reis de wereld rond
Hoe heeft de mens ontdekt hoe de wereld in elkaar zit? En hoe kun je tegenwoordig de wereld rondreizen?

Pakket B

Groep 3/4 B Groep 5/6 B Groep 7/8 B
Periode 1 – Familieverhalen

Start schooljaar tot de herfstvakantie

Ik en mijn familie
Hoe was jij toen je klein was? En hoe was het in de tijd dat je ouders en grootouders kind waren? Duik in je familiegeschiedenis!
Wereldse kinderen
Hoe is het leven van jou en van andere kinderen in Nederland? En hoe leven kinderen in andere delen van de wereld?
Fantastische families
Families zijn belangrijk in alle tijden. Welke families uit de geschiedenis hebben een belangrijke betekenis gehad?
Periode 2 – Leven en overleven

Vanaf herfstvakantie tot kerst

Op ontdekkingsreis!
Ga op ontdekkingsreis! Hoe ziet het er in de woestijn, op de Noordpool en in de jungle uit? En wat moet je allemaal meenemen?
Bijzondere bewoners
Planten en dieren zijn goed in overleven en passen zich aan, maar lukt dat altijd?
Op leven en dood
Survival of the fittest in de natuur. Is het erg dat dieren (uit)sterven?
Periode 3 – Slimme communicatie

Vanaf januari tot voorjaarsvakantie

Sterke verhalen
Wat vertellen boeken, films en schilderijen je? Wat kun je ervan leren, over vroeger en over nu? En welk verhaal is echt gebeurd?
Dit wil ik zeggen
Op welke manieren brengen mensen hun boodschap over? Waarom doen ze dat? Hoe was dat vroeger? En hoe doen dieren dat eigenlijk?
Machtige media
Over de rol van de media in ons leven – van radio via televisie naar internet. Hoe worden we beïnvloed en hoe kunnen we beïnvloeden?
Periode 4 – Wereldse kwesties

Vanaf voorjaarsvakantie tot meivakantie

Terug naar de dino’s
De wereld verandert steeds. Hoe zag de wereld eruit toen de dino’s leefden? En waren er toen al mensen?
Klimaatkenners
Wat is weer, wat is klimaat?  En welke gevolgen kan de klimaatverandering voor de aarde hebben?
Oorlog en Vrede
Hoe is het leven tijdens een oorlog? En wat gebeurt er daarna?
Periode 5 – Een groene wereld

Vanaf meivakantie tot zomervakantie

Natuurspeurders
Welke diertjes leven er allemaal bij jou in de buurt? En hoe ontdek je hoe al die diertjes heten? Ga de natuur in!
De groene fabriek
Wanneer noem je een bedrijf ‘groen’? Wat komt er allemaal kijken bij het opzetten van een groene fabriek? 
Duurzaam design
Hoe kunnen nieuwe ontwerpen ervoor zorgen dat we beter met de wereld omgaan? Welke ideeën zijn er nu al en wat zou er in de toekomst nog meer kunnen?

Opbouw thema’s

De thema’s starten met een introductie van het thema, waarin de doelen en het gezamenlijke eindproduct aan bod komen. De intro bevat ook een aantal ‘triggers’ om de kinderen nieuwsgierig te maken en te bekijken wat ze aan voorkennis hebben. Vervolgens krijgen ze eerst een basis aan inhoud en vaardigheden geboden door middel van de geleide onderzoekslessen die je gezamenlijk met de hele klas doet. Daarna volgt de Test jezelf (wat weet ik nu al? wat vind ik interessant?) en gaan ze zelf aan de slag met hun eigen onderzoeksvraag. Ze doen onderzoek, ze maken een eigen product en ze werken samen toe naar de eindpresentatie. Elk thema eindigt met een evaluatie.

De thema’s voor groep 3/4 bestaan uit tenminste acht lessen van 30-40 minuten. De thema’s voor groep 5 t/m 8 bestaan uit minimaal twaalf lessen, maar je kunt deze basisroute uitbreiden tot twintig lessen per thema. Je besteedt dan ongeveer zes weken aan een thema. De uren die je nu hebt voor de drie zaakvakken – twee tot drie lesuren per week – besteed je allemaal aan het betreffende thema.

Kerndoelen

In de thema’s van Blink Wereld worden de kerndoelen van ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ behandeld. De kerndoelen van Natuur en techniek, Ruimte en Tijd komen allemaal aan bod. Van Mens en Samenleving komen de kerndoelen 36, 38 en 39 aan bod, omdat die aansluiten bij thema’s die gaan over het ontdekken van de wereld. Hoe en waar deze kerndoelen in de twintig thema’s van Blink Wereld groep 5 tot en met 8 terugkomen, hebben we in een schema uitgewerkt.

Bekijk het schema met de kerndoelen

 

Blink Wereld maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen