Wereldoriëntatie en thuisonderwijs

Nu de scholen wat langer dicht zijn, is het goed om te bedenken wat je de komende weken met wereldoriëntatie wilt gaan doen. In een eerder bericht hebben we al lestips gedeeld en uitleg gegeven hoe je de lessen digitaal kan laten verwerken. In dit bericht lees je meer opties om op afstand les te geven met Blink Wereld.

Ten eerste is het goed om te weten dat de kerndoelen van wereldoriëntatie heel breed zijn geformuleerd. Daarnaast is er herhaling ingebouwd in het lesmateriaal van Blink Wereld waardoor het nu niet heel erg is als je een paar thema’s van dit schooljaar niet volledig hebt kunnen behandelen. En: ook buiten het klaslokaal – dus buiten een les – leren de kinderen vaak veel over de wereld. Bijvoorbeeld door boeken te lezen, programma’s te kijken en het nieuws te volgen.

Bedenk daarom of je wereldoriëntatie de komende weken op dezelfde manier wilt geven zoals je nu op school zou doen, of dat je de ruimte neemt om daarvan af te wijken. Dat ligt natuurlijk ook aan de middelen die je ter beschikking hebt: als je de hele klas iedere dag via bijvoorbeeld Teams of Zoom kunt bereiken, maak je wellicht andere keuzes dan wanneer je dat niet kunt. Hetzelfde geldt voor de devices die kinderen hebben: kunnen ze inloggen op Blink Start om daar de opdrachten te maken of niet?

We hebben verschillende opties voor je op een rij gezet hoe je je met Blink Wereld je leerlingen de komende weken vanuit huis de wereld kunt laten ontdekken:

machu picchu

Bij de geplande thema’s blijven

Je kunt de lessen op een enigszins aangepaste manier geven via een tool als Teams of Zoom. Door je beeldscherm te delen, kunnen de kinderen de digibordles zien tijdens de les. Daarna kunnen de kinderen de opdrachten zelf maken in het werkboek, of digitaal in Blink Start (voor leerlingen in groep 5 t/m 8). Doordat interactie via die tools lastiger is, ben je iets meer uitleg aan het geven en zal je sommige opdrachten waarbij direct interactie nodig is, overslaan.
Voor groep 3 en 4 kunnen de leerkrachten nu de digibordlessen, lesvoorbereidingen en de pdf van het doeboekje/logboekje inplannen voor de kinderen. De kinderen kunnen er dan, met begeleiding van hun ouders, mee aan de slag. Het doeboekje/logboekje kunnen ze printen wanneer ze het niet thuis hebben.
Als je werkt met Blink Wereld – geïntegreerd kunnen de leerlingen nadat je de lessen op bovenstaande manier hebt gegeven, zelfstandig aan het eigen onderzoek werken. In de omgeving leerling.blinkwereld.nl hebben we per thema extra bronnen geselecteerd, om ze op weg te helpen. Eventueel kunnen ze hier zelfs hun onderzoeksvraag op afstemmen. Eindproducten kun je op een andere manier vormgeven en laten inleveren. Zo zijn er nu leerkrachten die leerlingen filmpjes of foto’s laten maken die vervolgens worden gedeeld via Padlet. De leerkrachten zien op deze manier het werk van de leerlingen en de leerlingen zien ook elkaars werk.

Werk rondom geplande thema’s

Wil (of moet) je de kinderen meer zelfstandig laten werken, overweeg dan om de plusopdrachten in te zetten die bij ieder thema beschikbaar zijn. Er is voor kinderen steeds een keuze uit drie opdrachten. Deze zijn als PDF en digitaal (in Blink Start) beschikbaar. Kinderen kunnen hier – eventueel met begeleiding van de ouders – aan werken en op een afgesproken moment het eindresultaat delen met jou als leerkracht. Je kunt ze bijvoorbeeld twee weken de tijd geven voor een plusopdracht.

voorbeeld plusopdracht blink wereld
Verhalenkoffer Tweede Wereldoorlog

Kies een ander thema: WO II

In deze periode, rond 4 en 5 mei, is er veel aandacht voor De Tweede Wereldoorlog. En nu nog meer in het kader van 75 jaar bevrijding. Het projectthema de Verhalenkoffer ’40-’45 voor groep 5 t/m 8 is met wat aanpassingen geschikt om thuis te doen. Na een inleiding over WOII in les 1 (waarbij het fijn is als een ouder de les kan begeleiden met behulp van de lesvoorbereiding) kiezen leerlingen in les 2 t/m 4 een persoon (beschreven op bronnenbladen die je als PDF kunt sturen en die in Blink Start staan), gaan ze op onderzoek uit naar deze persoon (kan op internet) en schrijven ze hun eigen verhaal. Een van de personen die ze kunnen kiezen is de hoofdpersoon in een nieuwe serie Oorlog-stories die vanaf 14 april bij Zapp op Instagram en YouTube uitgezonden wordt.
In les 5 selecteert de klas het beste verhaal. De kinderen kunnen hun geschreven verhaal delen via de mail of ze kunnen hun verhaal voorlezen, filmen en dat vervolgens delen. Bij het thema, in de lesomgeving, vind je een instructie hoe je dit thema via onderwijs op afstand kunt geven.

Daarnaast kun je de kinderen ter verdieping nog een aantal extra bronnen meegeven die ze moeten lezen of kijken. Daarvoor staan bij elke les tips onder de knoppen ‘Actueel en Extra’. Stel ze daar een paar open vragen bij.

Een onderwerp laten kiezen

Je kunt er ook voor kiezen om het vrijer te laten en de kinderen zelf een werelds onderwerp te laten kiezen en daar een werkstuk, poster of filmpje van te laten maken. Hier kun je dan een aantal eisen aan stellen, zoals je dat normaliter bij een werkstuk ook doet.
Als tip of eis kun je meegeven dat ze een aantal bronnen moeten hebben geraadpleegd waarvan ze per bron kort opschrijven wat ze daar interessant aan vonden of wat ze ervan geleerd hebben. Hierbij kun je bijvoorbeeld gebruik maken van de site van School TV, waar heel veel leerzame programma’s staan.

poster albert einstein
Blink Wereld Methode Wereldoriëntatie - Ontdekkend leren: jongetje met ballon

Proefjes doen

Erno Mijland van BCO, die oa voor Blink Wereld trainingen verzorgt over onderzoekend leren, geeft op zijn eigen Padlet-pagina diverse ideeën voor onderzoekend leren thuis.
Iets wat bijvoorbeeld heel goed thuis kan, is proefjes doen; leuk voor zowel kinderen als ouders! Selecteer proefjes op de site www.proefjes.nl of kijk op de site van Nemo, die ook veel tips voor thuis aan het verzamelen zijn.

Blink Wereld maakt gebruik van cookies

Met behulp van deze cookies kunnen we informatie verzamelen over het gebruik van de website, onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om je buiten onze website relevante aanbiedingen te tonen. En worden er tracking cookies geplaatst door social media-netwerken. Door op 'Ok' te klikken stem je in met het plaatsen van cookies. Wil je niet alle soorten cookies toestaan, klik dan op 'Cookie instellingen aanpassen'. Meer informatie over cookies

Wij gebruiken de volgende cookies:

We slaan je instellingen op in een cookie. Wil je later je instellingen wijzigen? Verwijder dan de cookies via je browser.

Cookie instellingen